Bryggefiske – Morsomt for store og små!

Små fisk, stor glede. Men plutselig måtte pappa ta over!

Det som er så flott med barn er at alt er nytt og spennende! Størrelsen på fisken eller hva slags art spiller ingen rolle. Hver gang det napper lyser det lille ansiktet opp. Pappa det napper! Denne gangen var det ikke en sei eller skrubbe, tulla fikk en fin sjøørret!

Ei lita stang, et par reker og flyndretakkel

Flytebrygger er ofte et godt utgangspunkt til et enkelt og effektivt fiske. Under bryggene er det masse forskjellige skjell, alger og tang, et perfekt habitat for ungfisk. Stimer av sild, sei og lyr patruljerer ofte i overflaten på jakt etter mat, på bunnen lever krabbene og flyndrene godt på det som faller ned. Så er det tommelfinger regelen, der det er småfisk er det ofte stor fisk også.

Her har jentungen fanget ei lita skrubbe. Den ru overflaten var spennende å ta på.

Man kan selvfølgelig fiske med nesten all slags utstyr men jeg foretrekker agn når jeg tar med meg jentungen ned på brygga. Slippe ned å vente på napp er enkelt og meget effektivt. Noen ganger så tar jeg et lite lodd og ca halvmeteren over lager jeg en opphenger med en liten krok. Krok og lodd fungerer godt men skal du fiske virkelig effektivt så lager du et flyndretakkle med glidebom.

Bilde og flyndretakkle fra Asgeir Alvestad

Asgeir Alvestad er en dyktig fisker og bildet over har jeg lånt fra bloggen hans.  På denne siden er det flotte beskrivelser av de forskjellige teknikkene og ” bindebeskrivelse” av de forskjellige oppsettene Asgeir bruker. Her er oppskriften på mitt favoritt flyndretakkle hentet fra Asgeir sin blogg.

Dette heter flyndretakkle men det fanger all slags fisk, rett og slett et meget effektivt all round takkle.

Et par timer fiske ga 5 forskjellige arter

I dag så agnet vi kun med kokte reker. De sitter godt på kroken og de man ikke bruker som agn kan man spise, praktisk 🙂 Snegler er et godt alternativ. La barnet gå på sneglejakt og la de knuse de selv, dette er spennende. For å få strekk på takkelet kan du gå ut på en utligger eller kast bare noen få meter ut. La det synke til bunnen, stram forsiktig opp og vent på napp.  Jeg bruker en liten glidebom, agnkroker i str 6 og et lodd på ca 40 gram, 0,30 mono holder i massevis ved småfiske langs brygga.

Jeg har et lite “syskrin” hvor jeg har det jeg trenger til et slikt fiske.

Småsei, torsk, lyr og hvitting tar ofte opphengeren og flyndrene liker slepet. Det er kombinasjonen som gjør et takkel som dette så utrolig effektivt. Som Asgeir påpeker er det lurt å ha på noen fargerike perler og en blank skje som spinner. Dette gir mer oppmerksomhet og lokker fisken mot agnet. Mange av perlene i esken over kommer fra jentungen sitt rom. Hun syntes det er ekstra stas å fiske med sine egne perler 🙂

Liten torsk – stor spenning!

Vi pleier å ha med ei bøtte og en håv. Jentungen syntes det er morsomt å se litt på fisken før den slippes tilbake i sjøen. Det at barn får en slik kontakt med mat tror jeg er viktig og lærerikt. Får vi fisk av fin størrelse så tar vi de med hjem og lager god mat av det.

Her får flyndra en luftig tur tilbake til havet.

Plutselig kan man få en overraskelse!

En av fiske sine absolutt beste sider er det ukjente og overraskelser som plutselig kan dukke opp. I dag fikk vi en del skrubber, småsei, lyr, tosk og en flott sjøørret! Plutselig så roper tulla på meg. pappa kom jeg mister stanga! Først så var jeg sikker på at det var en makrell men etter kort tid tok fisken fart og tok noen flotte hopp. Sjøørret ropte tulla, pappa jeg har fått en sjøørret! Som ivrig sjøørretfisker tok det ikke lange tiden før hun kjente den igjen 🙂

En sjøørret på 5 til 6 hekto gir en morsom kamp på lett utstyr.

Vi agnet med reke men på det nederste kroken har jeg på ei lita blank spinner skje. Sjøørreten tok i det tulla sveivet opp for å se om agnet fremdeles var der.  Pappa vi har sjøørret hjemme så denne kan få bli litt større sa hun, slike øyeblikk er store og varmer et pappa og sjøørrethjerte!

Tips til bryggefiske

Det å ta med barna på hele prosessen gjør at barna føler seg mer inkluderte og fisket blir mer spennende. La de se på når du setter sammen takkelet og la de fange agnet selv. Tulla renser rekene men jeg setter de på kroken. Ha med en bøtte eller et kar som fisken kan svømme rundt i.  Mange ganger så går flytebrygga fra grunna og utover mot dypere vann, prøv fisket ved forskjellige dyp.  Utstyr som ble brukt i dag: