Drømmebåten til sjøørretfiske er klar!

Et teknologisk vidunder av en fiskemaskin!

Hvaler er et paradis for en sjøørretfisker og med båt kan du utforske hundrevis av små øyer, holmer og skjær. Selvfølgelig er det flotte muligheter for å fiske fra land men det er fra båt eventyret virkelig kan utfolde seg. De siste årene har jeg har hoppet rundt i en gammel Ryds 440 GT. Den har vært trofast og fin men i år har jeg altså satset på en oppgradering. Planen har vært en båt som skal fungere perfekt  til fiske men den skal og brukes til transport, arbeid og hygge. Det er med andre ord et kinderegg av ei skute jeg har ønsket meg.

Denne gangen har jeg planlagt godt, jeg har brukt god tid for å finne frem til en båt og utstyr som passer mitt bruk og mitt fiske. Målet var ikke bare en perfekt båt men et komplett system der båt, motor og elektronikk skal kommunisere. En båt for fremtiden en båt for en som elsker teknologi! Nå er altså valgene er tatt, de dyre innkjøpene er gjort, utstyret montert og testet. Hællemåne dette er så enormt mye bedre en forventet, fremtiden er her og det er ingen vei tilbake!

Drømmebåten Compass 150 CC med en Mercury 60 hk efi, Lowrance HDS carbon og Motorguide Xi5. Perfekt!

Båten – Compass 150 CC

For et par år siden og nesten ved en tilfeldighet fant jeg denne Greske tøffingen av en skjærgårdsjeep. Liggende på en pall utenfor Stokken Båt og Motor på Vesterøy. 15 fot senterkonsoll, mange fine rom til oppbevaring og et skrog som ser ut til å tåle grov sjø, perfekt! Siden den gang har jeg vært innom mange forskjellige merker og typer men ingen har kunnet tilby det samme som Compassen. Det var rett og slett forelskelse ved første blikk 🙂 Det skal nevnes at jeg har har vurdert en spesialbåt som feks Linder sportsman 445 catch eller den tøffe Sandstrøm classic 495 sportfish . Med et slikt valg så hadde jeg nok fått en mer praktisk fiskebåt men jeg vil ha i pose og i sekk. Jeg vil ha en båt som kan brukes til fiske men og en båt som fungerer godt i det daglige familielivet, at den er sprek og rask er jo litt stilig 😉

Rigget for eventyr!

Compass 150 CC er virkelig et kinderegg av en båt. Den er spekket med funksjonelle løsninger og den har en fantastisk fornuftig layout. Det er rett og slett utrolig hva de har klart å få plass til med kun 15 fot til rådighet. Jeg kan nevne fort noen av høydepunktene.

  • Lunch bord i front som kan legges ned til solseng eller kastedekk.
  • Eget rom under dørk i front. Dette kan brukes til lagring eller installasjon av ferskvanntank og dusj.
  • 43 liter fast drivstoff tank som ligger under førersetet. Selve førersetet er et stor rom som kan inneholde feks en kjøleboks.
  • Toftene i front har masse plass. Alle putene til båten, bord og vester går lett nedi.
  • Helt bak i båten er det et mega rom som går i hele båten sin bredde. Her er det to luker som gir god tilgang.
  • Styrekonsollen er fornuftig designet. God plass til instrumenter og et stort rom under til lagring. En fin detalj her er at fronten er hengselet, man kan rett og slett vippe ned fronten og får da veldig god tilgang til det elektriske.
  • Rom til dregg foran og rom til dregg bak.
  • Badeplattform som er skjult under en plate. Badestigen er av teleskop og stikker langt ned i vannet.
  • Motorbrønnen er bred og har plass til en ekstra motor. Dette er bra!
  • Led lanterner som er felt inn i front.
  • Utrolig bra løsning med selvlens!
  • Alle rom er låsbare.

Her noen bilder av detaljer og tekniske løsninger

Denne brønnen er drenert med en propp. Fungerer også som en fisketank.
Doble koppholdere på begge sider.
Stort og dypt rom som kan brukes til lagring eller installasjon av ferskvannstank. Drenert dette også.
Stor og drenert dreggluke i front. Tips! Jeg bruker en 750 grams dregg og 30 meter flaggline i front. Denne kaster jeg bare i land og gjør fortøyningen mye lettere.
Stort rom under fører setet. Her er det plass til feks en kjøleboks.
Fast tank under dørk som rommer 43 liter. Kjekk påfylling ved setet.
Meget stort rom inne i konsolen. Her har jeg 2 stk 100A batterier fra Makspower.no. Legg merke til hengslene. Fronten kan vippes ned slik at du får god tilgang til elektronikken.
meget praktisk badestige! Den ligger helt gjemt under et lokk. Flott med teleskop, den stikker langt ned i vannet som gjør oppstigningen til en lek. Her bør flere merker følge etter!
Gigantiske rom til lagring bak i båten. Her ser man dreneringen til selvlensen. En praktisk detalj her er at man kan stenge igjen slik at båten er tørr selv om du laster den stappfull. Her babord side.
I rommet bak er det plass til batteri og 2 X 25 liter tanker. (om du ikke ønsker fast tank). For de med fast tank har du plass til minst 50 liter reserve drivstoff. Her er det også montert en hovedstrømbryter. Styrbord side.

Praktiske løsninger er flott men hva med kjøreegenskapene?

En båt kan være praktisk men den skal og fungere i sjø, den skal være stødig og ikke minst sikker. For å ta det siste først sikkerhet. Båten er konstruert slik at den ikke kan synke. Her er det skum og flere rom som gjør at båten flyter selv om den er fylt med vann eller du slår hull i skroget. Båten går meget pent i vannet, med riktig tilt flyr den flott på hekken og etterlater seg minimalt med sprut, med andre ord den går lett i vannet. Det som overrasket meg var hvor tørr denne båten er. I skikkelig sjø og selv om man kjører med bølgene er den tørr og fin. Det er en relativt solid V bunn i front som gjør at båten skjærer godt igjennom bølgene. Alt er meget godt skrudd sammen, solid. Det er ingen skrangling eller irriterende lyder under fart. Det er en liten båt som fungerer godt i grov sjø. Med nesten 2 meter bredde er den overraskende stødig, jeg kunne ikke blitt mer fornøyd!

Skal du kjøpe deg en Compass så ta kontakt med Stokken Båt og Motor på Vesterøy, Hvaler.

Her er det rigget for opplevelse!

Mercury Efi 60 hk firetakter. Når man skal unne seg det beste!

Så var det valget av motor da… Hvor mange hestekrefter, hvilket merke, totakter eller firetakter? Det er mye bra der ute og valgene er mange… Lenge var jeg på tanken med å gå til innkjøp av en Evinrude E-TEC. Dette er motorer jeg har god erfaring med og jeg kjenner et utall av båtfolk som er meget fornøyde med denne unike totakteren. E-TEC går stille, den er gjerrig på drivstoffet, enkelt vedlikehold og har en fantastisk kvalitet. Men så var det en annen motor et annet merke som vant kampen og det var Mercury med sin Efi firetakter.

Flotte kombi instrumenter . lette å betjene og mange fine detaljer. Troll mode er perfekt for en fisker!

Mercury har etter min mening de beste firetakterene på markedet, de er meget gode på totakter også men Efi kolleksjonen er på grensen til fantastisk. De er lette, går ekstremt billig, har en fantastisk byggekvalitet, stille som en katt og de innehar en meget god effekt! Ved siden av dette har Mercury et forsprang, noen fordeler som ingen andre kan stille opp mot. Det var med andre ord et meget enkelt valg!

Mercury har noe som ingen andre har!

Samspill er nøkkelord. Mercury + Lowrance = sant! Når man på toppen av dette kan skrive Motorguide + Lowrance så har man en pakke som er mer en sant, man har en pakke som vitner om et perfekt giftermål. Samspillet mellom disse enhetene gir meg som båtmann noen helt unike egenskaper og hjelpemidler. Mercury har noe som heter vesselview link. Dette er et system som kobler opp motoren til min Lowrance HDS. Ved siden av Mercury sitt multi instrument kan du nå få masse ekstra informasjon og funksjon direkte opp på en større skjerm. Rett og slett et digitalt styringssystem til din motor.

Vesselview link

  • Informasjon om motoren sin tilstand.
  • Enkel kontroll av trolling funksjon.
  • Styring av trim.
  • Oversikt over drivstoff økonomi.
  • Volt, turtall, temperatur, oljetrykk med mer. Alt dette servert rett inn på kartplotteren!
Her har jeg full kontroll over motoren! jeg velger selv hvilke instrumenter og funksjoner jeg vil ha tilgjengelig. Dette er rett og slett helt unikt!

Førsteinntrykk etter nesten 100 timer..

Før jeg skriver litt om førsteinntrykk om motoren vil jeg snakke litt om installasjonen. Jeg bestemte meg tidlig for å ta monteringen selv. Dette gjør jeg for å bli kjent med motoren og alle komponenter. Det skal nevnes at jeg har erfaring fra dette tidligere. Om du ikke er sikker så la en forhandler gjøre jobben. Det følger med en oversiktlig guide som er enkel å følge. Den beskriver alle steg i prosessen på en slik måte som nærmest gjør det umulig å gjøre noen feil. Jeg er stort sett vane med eldre motorer med tilpasninger og hjemmemekka løsninger så jeg var litt spent i det jeg pakket ut den flotte motoren av esken. Så fort vi fikk heiset den på plass var det på med bolter før jeg satt nesa hjem til egen hage. Eventyret var i gang!

Hva er vel bedre en å pakke ut en helt ny Mercury 🙂

Monteringen var faktisk lettere en jeg hadde regnet med. Alt av elektrisk er selvforklarende og meget oversiktlig. Alt av systemer er koblet til en boks som Mercury kaller for junction box. Boksen som fulgte med har 4 innganger men denne kan du lett bytte ut om du trenger flere innganger og mer utstyr. Det er med andre ord enkelt å utvide systemet og det er et stort pluss.

Propellen jeg har valgt er en Black Max 10 3/8 X14, den fungerer aldeles utmerket. Alene i båten får jeg maks turtall som er 6000 rpm og med litt last i båten går den fort i plan. Jeg har fulgt innkjøringen til punkt og prikke, noe som jeg vil anbefale alle om å gjøre.  Toppfart er ca 34 knop, marsj 20 til 25 med et behagelig turtall på 4000 til 4500 rpm.  Med dette turtallet er forbruket på kun 7 til 9 liter i timen, det er nesten ikke til å tro! Min gamle 25 hester brukte dobbelt så mye. Gir du full spiker må du regne med et forbruk på ca 15 til 17 liter i timen, det lønner seg med andre ord å dra av litt på gassen. Da sparer du motor, drivstoff og det blir en mer komfortabel tur. Støynivået på motoren er på grensen til latterlig lavt, på tomgang overdøver faktisk kjølestrålen motoren 🙂 I fart så er det ingen problem med å føre en samtale med passasjerer eller ta en telefonsamtale. Har ikke funnet noen feil eller mangler, ingen ting å klage på, For å beskytte motoren mot salt, sjø og elementer har jeg kjøpt et originalt motortrekk. Det å kunne kjøre billig ha et lavt støynivå og samtidig krefter i massevis er en drøm som har tatt steget ut i virkeligheten. Mercury Efi er rett og slett verdens beste motor!

Syntes dette tilbehøret fortjener litt ros. Beskytter motoren så syntes jeg det ble veldig stilig 🙂

MotorGuide Xi5 – 24V

Jeg har tidligere brukt Minnkota som frontmontert elmotor men har nå gått over til Motorguide, jeg har og byttet fra 12v til 24v for mer kraft og lengre driftstid. Årsaken til bytte er flere men i hovedsak har jeg altså jaktet på utstyr som kommuniserer. Motorguide har et samarbeid med Lowrance og Lowrance samarbeider med Mercury. Som nevnt tidligere er dette en pakke som er helt unik. Med min Lowrance HDS 9 har jeg full kontroll på begge motorer ombord. Dette ser flott ut i reklamene men jeg kan med hånda på hjertet si at det fungerer enda bedre i det daglige bruk. Minnkota er bra, meget bra men Motorguide har etter min mening et lite forsprang… Detaljene skal jeg beskrive her.

Julegave midt på sommeren. Motorguide Xi5 ny i eske 🙂

Hva kan en Motorguide Xi5 brukes til?

For mange er en frontmontert elmotor et litt ukjent produkt. I statene har dette produktet vært super populært i mange, mange år. Her i Norden har fersksvansfiskeren og noen ihuga saltvannsfiskere brukt det men nå er det altså på vei ut til massene. Flere og flere fritidsbåt eiere har fått øynene opp for denne geniale motoren. For meg så har en frontmontert elmotor revolusjonert mitt fiske og bruk på sjøen, dette har blitt et produkt jeg ikke kan klare meg uten. Så tilbake til spørsmålet, hva kan den brukes til?

Motoren kan styres med tre forskjellige enheter. En fjernkontroll, en fot-pedal eller fra din Lowrance enhet.

Ankerlås

Når du har nådd fram til fiskeplassen, kan du ankre opp med et tastetrykk (Låse på GPS-koordinat) og forbli «oppankret» innen et par meters område, selv i vind og strek strøm. Glem anker og ankerline dette er fremtiden!

Trinnvis justering

Når du er i ankermodus, kan du bruke den trinnvise justeringen for å justere posisjonen 1,5m i hvilken som helst retning. denne funksjonen er like genial som den er enkel. Minnkota her bør dere hoppe etter!

Autopilot

Velg en kurs, så vil motoren holde deg på rett kurs. Praktisk ved dorging eller ved transport mellom etappene.

Registrering og avspilling av kjørerute

Registrer og lagre opptil åtte ruter, hver på inntil seks kilometer. Har du den tilkoblet din Lowrance enhet kan du lage ruter direkte på kartet og trykke go! Enklere blir det ikke 🙂

Cruisekontroll

Når du er underveis og bruker autopilot eller kjører etter en rute, holder Cruisekontrollen farten konstant. Denne funksjonen er genial. Ikke bare holder båten kursen men du kan og låse hastigheten.

Min Motorguide Xi5 ble leveres med en trådløs Fjernkontroll og Fotpedal. Jeg har også valgt ferskvanns modellen. Årsaken er at denne har en Innebygd 83/200 kHz Ekkolodd / Temperatur giver montert i motoren. Så lenge du skyller motoren men jevne mellomrom er det ingen problem å bruke denne i det salte element. Fordelen med å ha en giver er at jeg kan se dybden helt fremme i baugen på båten.  Motorguide har noe som heter Pinpoint GPS.  Dette er en integrert GPS-mottaker og to digitale kompass som gir en enorm nøyaktighet.  I bruk er den ganske lik Minnkota men den har noen funksjoner der den skiller seg ut i positiv retning. En ting som har plaget meg litt med Minnkota er støynivået på servoen som roterer hovedmotoren, Motorguide sin styreservo er nærmest lydløs i forhold. En annen ting er Motorguide sin funksjon men forflytning. med piltaster kan jeg enkelt flytte meg 1 og en halv meter om gangen i alle retninger. Denne funksjonen er overraskende effektiv.

Meget god kvalitet!

Montering og utstyr til Motorguide Xi5

Ut av eske er det meste montert men som de fleste motorer må man tilpasse fester og plassering i forhold til båttype. På min båt bruker jeg standard kompositt feste. Det eneste jeg har gjort er å montere på en ekstra plate slik at motoren flukter med skroget. Som vist på bildet har jeg et lite trinn ned i baugen. For de med flat baug kan man montere festet rett på. Det er nødvendig med  solide gjennomgående rustfrie bolter.  Jeg har og kjøpt en ekstra pakke slik at jeg får koblet opp motoren med min Lowrance HDS, dette var ren plug and play. Har også kostet på meg en hurtigløsning til batteriene.

Velg riktig type batteri!

Skal du investere i en elmotor, hekkemontert eller frontmontert så bør du tenke deg nøye igjennom hva slags batterier du skal ha ombord. Valget består i all hovedsak av to forskjellige teknologier og typer, vanlige tunge bly batterier eller de moderne lithiumbatterier / LifePo4. Sistnevnte er litt dyrere en de beste bly batteriene men de gir deg så enormt mye mer for pengene.  Jeg har  to stk 100 A ombord i båten og skal jeg sammenligne LifePo4 mot AGM og GEL batterier med tilsvarende tilgjengelig kapasitet vil bly variantene veie minst 120 kg mot knappe 28 kg LiFePO4!  Ca 100 kilo er veldig mye ekstra! En slik ekstra vekt vil gi meg større drivstoff utgifter, dårlig balanse i båten for ikke snakke om marerittet om batteriene skal på land.

Batterier fra makspower.no. Disse veier latterlige 14 kg per stykk. Skal jeg ha samme kapasitet med AGM snakker vi over 60kg per batteri!

Andre ting som er spesielt viktig å merke seg er selve spenningen man har tilgjengelig i et LifePo4 batteri. I et bly batteri så synker spenningen (volten) ganske dramatisk ved bruk, LifePo4 holder på volten hele veien ned. Når vi snakker om bruk så kan du om du er heldig få utnyttet 50% av kapasiteten ved et blybatteri. (Jeg fikk ca 45 A ut av mitt gamle 100A blybatteri) tapper du det helt ned så blir batteriet rett og slett ødelagt eller det forynges drastisk. Med disse batteriene kan du bruke 100A av tilgjengelige 100A. Det er altså mer en dobbel effekt med halvparten av vekten, det er sykt! Ved siden av dette er levetiden og antall lade sykluser mangedobbelt. Så greit de koster mer men de lever mye, mye lengre og gir deg masse mer power! Jeg er helt sikker på at denne investeringen vil lønne seg i det lange løp. Har jeg nevnt at du kan lade de mye, mye, mye raskere en bly.

Victron batterimonitor!

En Victron batterimonitor måler lading og forbruk på batteribank / batteribankene dine. Du kan altså måle LiFePo4 batteriene dine og ha et øye med startbatteriet i ett og samme instrument.  Et slikt instrument er for meg en teknisk revolusjon og et fantastisk hjelpemiddel. Jeg skal igjen sammenligne med mine gamle bly batterier.. Her hadde jeg et vanlig voltmeter og når dette nærmet seg 12,2 til 11,9 volt så viste jeg at banken var tom og klar for lading.. Utfordringen her var at jeg aldri viste hvor mye Ampere jeg hadde brukt eller hvor lang tid jeg fikk kjørt.. Jeg viste heller ikke om jeg hadde belastet batteriet for hardt slik at det eventuelt ble ødelagt eller mistet kapasitet. Med en Victron batterimonitor vet jeg hele tiden status på LifePo4 banken min og jeg får et ganske nøyaktig overslag på gjenværende driftstid. Sistnevnte er ganske utrolig. Før så måtte jeg gjette og ta en sjanse på hvor mye strøm jeg hadde igjen nå har jeg full kontroll. Instrumentet sier bare i fra. Eksempel ved dorging vil du få opp på skjermen: Ved denne hastigheten har du 6 timer driftstid igjen. Fantastisk 🙂

Lik størrelse men dobbelt så mye strøm med halvparten av vekten.

Valg av batterilader.

En god batterilader er nødvendig når man har så mye strøm ombord i båten. Motoren står som regel for jobben med å lade starbatteriet men med kartplotter og annet utstyr er det greit å la en lader ta seg av denne oppgaven når båten ligger ved kai. Ladestrømmen fordeles automatisk til den batteribanken som kan ta i mot mest strøm. Med en victron blue smart IP22 lader 24 (16A)lader vil du alltid være sikker på at begge batteribanker er toppet til bruk. Med bluetooth kan du enkelt sjekke status på batteriene. Flott at den er designet for fast montering.

Lenge leve galskapen!

For de som sitter litt på sidelinjen nå tenker sikkert, herre min for en galskap! Alt dette utstyret for å fiske en stakkars sjøørret :). Men som nevnt over så er dette en båt som skal brukes til alt. Fiske , familiekos, holme turer og i arbeid.  Skal jeg sammenligne med bil så velger man jo ekstrautstyr etter hjerte og behov, det samme er for meg og båt.  Når man først skal bruke en god del penger på noe så vil jeg ha noe som jeg kan bli fornøyd med i mange år fremover. Så langt kunne jeg ikke blitt mer fornøyd, alt av produkter og systemer fungerer langt over forventningene . Lowrance, Mercury, Motorguide og Makspower for en fantastisk kombinasjon!  Når jeg får testet dette en stund skal jeg sette sammen en litt mer omfattende test av vært enkelt produkt.

Hva er vel bedre en å slappe av i egen båt 🙂

Her skal jeg liste opp hvor jeg har kjøpt mine produkter. Til neste gang, skitt fiske og ha en riktig god sommer 🙂

Bjørn Tore Kjølholt

Produktene i artikkelen

Les også disse artiklene

Skroll til toppen