Sjøørret påskeferie på Buskholmen

Sjøørret ferie!

Det har hvert unormalt kald de siste ukene. På denne tiden av året så kommer det stort sett en god værs periode men i år så lar det vente på seg. Det hjelper lite at det blåser fra nord / nord øst. Pga været så tok jeg valget å slå opp campen nær fastlandet på øya Buskholmen.

Her er det vanligvis et godt sjøørret fiske tidlig i sesongen. Øya har en flott kulp som fort blir litt varmere en vannet rundt. Det er og gode muligheter på fastlandet. Vestvendte viker og lange grunne kiler. Gode plasser ved karlsøyene og nå den kjente Bukkholmen. Her er det muligheter i fleng!

Vi drar ut torsdag ettermiddag. Vind fra nord og 2-3 varmegrader. Finner en bra camp, slår opp lavvo og rigger fiskestanga. På andre kast så følger en fin sjøørret etter , den tar men sitter ikke. En bra start dette lover godt. Vi beveger oss til kulpen bak øya. Kl er nå ca 17 og det burde være tia.. Ingen vak men fine forhold.. Det blir mange kast, flotte kast, enda flere kast, i kulpen, på odden rundt hele øya..

Vi tar båten til en kile ved fastlandet og bestemmer oss for å prøve de grunne områdene. Liv, her er det liv! Ikke stort men vi får fisk. Et par små på rundt halvkiloen og  Ray får en pen i sundet ca 1,1 kg. Alle satt tilbake i sitt rette element.

Vi rekker innom en hytte der vi får severt en god kopp kaffe med ekstra kikk. Tilbake i lavvo fyrer vi opp ovnen og gleder oss til neste dag. Værmeldingen spår mer varme og mindre vind..

Frokost må man ha. Brødskive med egg og salami er en sikker vinner. Kaffe, snus klar for en ny dag!

Igjen det er for kaldt… Ikke tegn til liv.. Vi biter i det sure eplet og rigger stengene på med dorge drakta.. Flere nautiske mil senere og resultatet er verdens lengste kast uten fisk… Håpløst! Dette blir reprise. Opp før hanen galer, fisker hele dagen, prøver alle kjente og ukjente metoder og spots men blank, blank smultring! Dødt!

Igjen det er kvelden som gjelder, den gylne timen. Har hvert i denne situasjonen før, mange ganger før. To trekk i snora og full gass inn til en grunn kile. Her vaker det! Masse! Hiver dreggen midt i kilen og det vaker ganske godt på begge sider av båten. Kl er nå ca 18.. Rigger fluestanga med vaskebjørn og pang! På første kast, en flott liten kunne på rundt halvkiloen. Jeg får en 8-10 stk før solen går ned og snuten må vendes mot camp.

Lørdag den beste dagen så langt, varmere og nesten vindstille. Men klok av skade så tar vi det litt mer med ro denne dagen. Den værste fiskesjuka har lagt seg og selv om det er varmere er det sen dag/ kveld som gjelder. Turen går mot noen kjente spots ved Hvaler. Har med slukstanga for å kjenne på føret. Vi stopper ved typiske hot spots tar noen kast føler oss frem.. Får noen småtasser og en og annen rundt kiloen. Dagens største rundt 1,1. På kvelden går turen tilbake til kilen. Her var det igang ca kl 17. Et flott kveldfiske på vakende fisk.

En flott sjøørret så tidlig på våren

Søndag er dagen!! Varmt og sol fra klar himmel! Frokos og rett ut. Denne gangen går turen til Kirkøy Hvaler. Vi finner oss et lite sund med et grundt område på begge sider. Vi tar noen kast med slukstanga men det er ikke helt igang.. Frem med kjøleboks, lunsj en time på gresset.. Dvs Lasse tar en time jeg må bare prøve noen kast med fluestanga.. Setter på ei lita rosa pattegris i str 6. Først noen korte kast, ingenting.. Så kaster jeg mot marabakken og pang der sitter dagens første på flue. Hærlig!! Får 3 på rappen, pene nære kiloen. Roper på Lasse, nå må du våkne det er i gang!! Får 10-12 stk på flue i dette lille sundet.

Ca kl 17 beveger vi oss inn i et grundt område nære campen. Her så vi noen vak i går men nå får vi nesten tårer i øya! Vak på vak på vak!

Med 2 i båten så rigger vi en stang med sluk og en med bombarda. Fisker kun på vak. Det er helt stille på vannet så her er det om å gjøre å ikke skremme unødvendig mye. Kaster enten langt over eller ved siden av vaket. Det er super klart vann så fisken ser agnet uansett. Helt utrolig fet opplevelse , Hugg på nesten alle kast.. Man ser fisken ploge etter agnet så pang der sitter den! Synlig fiske av beste sort! Skulle helst hatt fluestanga her men det får bli neste gang. Vi talte ikke hvor mange vi fikk men det må ha hvert 20+ fisk på realativt kort tid. Dagen endte med godt over 40 fisk. Ikke galt på dårlig føre!

En fantastisk påske med gode venner, digg mat og utfordrende forhold. Som Lasse sier den som gir seg er en dritt og denne gangen hadde han rett. Ikke gi opp plutselig så snur det!